DIY: Bekers met gouden vormen

collages

Wat heb je nodig?

Beker Ikea €1,99 p.s.
Decorfin porseleinverf Pipoos €3,05
Afplaktape    

Met verf kun je je eigen mokken en servies helemaal persoonlijk maken. Ik ga dat hier ook doen. Van een massaproduct, ikea bekers, naar een persoonlijk versierde beker.

Porceleinverf is in allerlei kleuren verkrijgbaar. Het voordeel van deze verf is dat hij hittebestendig is en dus geschikt is voor de vaatwasser. Ik kies voor een knallende gouden kleur.

Om te beginnen bedenk je een vorm waarmee je je beker wil versieren. Ik kies voor een driehoek en een doorlopend vlak. Deze vlakken tape ik af zodat je strakke lijnen krijgt en de verf niet overal terecht komt.

Hierna begin ik met verven. Dit proces vraagt met deze verf wel wat geduld. Ook al staat er op het potje verf dat hij dekkend is, valt dat bij mij toch wat tegen. Zorg dat je de verf een beetje dik aanbrengt en goed uitsmeert, anders zijn er veegstrepen zichtbaar. Ik heb ook een stuk of 3 lagen erop zitten.

Toen ik het tape er af wilde halen trok ik soms de verf mee, dit komt omdat ik in verschillende lagen geverfd heb en sommige lagen aan de tape vast gedroogd zijn. Ik heb toen met een klein stanleymesje langs de randen van het tape gesneden zodat ik niet alle verf mee zou trekken.

Hierna moeten de bekers 45 minuten in de oven op 150°C.
Daarna heb ik ze in de vaatwasser gezet en zijn ze klaar voor gebruik.

Geef een reactie

