DIY: Creatief met cement #2

Ik ben weer aan de slag gegaan met cement en ik heb magneetjes gemaakt, als je ook benieuwd bent naar wat en hoe ik het gemaakt heb lees dan verder.

betonmagneet

Wat heb je nodig?

Cement (of gietmortel) Bouwmarkt  had ik al thuis 
IJsblokjesvorm  IKEA  €0,99 
Magneetjes  Ebay  €1,40 20st 
Montagekit  Bouwmarkt  had ik al thuis 

Ik heb dit keer niet alleen met (wit) cement dingen geprobeerd maar ook met gietmortel. Dit is grijs en heeft een ruwe betonlook. Gietmortel werkt heel anders dan cement. Het cement kon ik echt gieten. De gietmortel is steviger en heeft meer de structuur van nat zand. Dit moet je dan ook heel erg aanduwen.

Ik heb de magneten gemaakt in siliconen ijsblokvormpjes. Doordat deze vormpjes van siliconen zijn kun je ze er makkelijk uit duwen.

Ik heb dus eerst de cement en de gietmortel gemixt volgens de verhoudingen die op het pak/zak beschreven zijn, daarna heb ik ze in de vormpjes gedaan en glad gestreken. Laat ze zo’n 12-24 uur drogen en haal ze uit de vormpjes. Als je de platte kant nog niet glad genoeg vind kun je dit een beetje bijschuren. Wanneer de vormen goed zijn kun je de magneten hier op plakken. Ik heb hiervoor montagekit gebruikt omdat ik de vorige keer merkte bij de beestachtige magneten dat bisonkit niet sterk genoeg was.

Hierna kun je de magneten nog verven als je wil. Ik heb het geprobeerd met inkt en dit wordt bij de magneten van cement heel mooi zwart. De gietmortel is hier te ruw voor en kan deze inkt niet goed opnemen. Maar je kunt natuurlijk ook gewone verf gebruiken!

Wat vinden jullie van deze plusjes en hartjes? Zouden jullie ook zoiets willen gaan maken?

4 Reacties op “DIY: Creatief met cement #2

  1. Leuk idee! Ik wil ook binnenkort eens iets gaan maken van beton. Zoals DIY-idee voor betonnen krukjes dat nu in de 101 woonideeën staat. 🙂

Geef een reactie

