DIY: Knijper plafondlamp

Het is weer woensdag, DIY time! Vandaag laat ik weer een lamp zien die ik met knijpers gemaakt heb. Ik heb al eerder 2 lampen laten zien die ik zelf gemaakt heb met knijpers en vandaag komt daar nog een variant bij. Kijk je mee?

collages

Wat heb je nodig?

(Kippen)gaas  Bouwmarkt  €15,99 (5m x 1m)  
Kruisring (25cm) ioppishop.nl  €5,30 excl. verzendkosten 
Metalen ring  Action  €2,40 
Knijpers  Action  €0,82 (48st) 
Pendellamp  Xenos  €3,99 
Tangen     

De metalen ring heb ik over van een eerdere DIY. Hij komt van een oud lampenkapje af en hiervan heb ik ook de prijs die erbij staat.

 

Als je alle spullen verzameld hebt moet je gaan kijken wat de omtrek van de ring is. Bij een ring van 25cm is dat ongeveer 80cm. Ik heb dit met een meetlint gedaan maar kan je ook met een rekensommetje uitrekenen. Deze maat heb je nodig om straks het gaas om de ring te wikkelen. Dan kijk je hoe lang je hem naar de beneden wil laten hangen. Ik wilde hem 35cm maken maar uiteindelijk is dit 50cm geworden. Foutje maar is niet erg. Nu heb ik alleen een iets hogere ruimte nodig om hem op te hangen. Knip dan het stuk gaas uit dat je nodig hebt (in mijn geval 80 x 50cm).

Als je het stuk hebt dan komt het gedeelte wat het meest lastig is en wat de meeste tijd vergt van dit project. Aan beide delen van het gaas moet een ring bevestigd worden. Bovenin de kruisring om een lamp te bevestigen, onderin een ‘kale’ ring om hem bij elkaar te houden.
Deze twee ringen moet je enigszins tegelijk gaan bevestigen zodat krachten verdeeld worden en zo het gaas het minste weer terug gaat springen in zijn oorspronkelijke vorm.

Het gaas moet je aan de ringen bevestigen door Het gaas zo te knippen dat het aan de lange zijde (omtrek zijde) allemaal losse draadjes heeft. Deze losse uiteinden kun je dan om de draad draaien met een tangetje. Ik heb het zo gedaan dat ik er telkens ongeveer 5 vastmaakte aan de ring (beide ringen tegelijk) dan 5 open liet, 5 dicht maken, 5 open etc. Zo heb je de ringen het snelste dicht en kun je de open gebleven draadjes later dichtmaken. Als alle draadjes om de ring gesloten zitten moet je de zijkant aan elkaar bevestigen. Dit doe je op dezelfde manier. Aan 1 kant heb je losse draadjes die je om de andere kant heen kunt binden.

Als de hele lamp gesloten is en er geen losse draadjes meer zijn kun je er knijpers in gaan hangen.  Ik heb de lamp rechtop gezet en ben onderin begonnen. Dit is maar wat je prettig vind maar zo kon ik er boven goed bij aangezien de knijpers naar beneden hangen. Ik ben begonnen met een rij waarin ik ze in elk hokje gehangen heb, daarna een rij niks en vanaf dan heb ik het volgende patroon aangehouden. Een rij om en om een knijper (hokje leeg, hokje knijper, hokje leeg, hokje knijper) daarna een rij geen knijpers en daarna weer een rij knijpers en zo ging ik verder tot bovenin. De bovenste rij heb ik weer helemaal volgehangen met knijpers om ze de rand af te werken.
Omdat mijn lamp zo hoog geworden is waren de knijpers niet aan te slepen. Ik heb er zo’n 480 knijpers aanhangen. Hierdoor is hij ook nog eens heel zwaar geworden dus als ik hem ga ophangen moet ik even kijken of dat dit lukt. Wel vind ik hem ontzettend gaaf geworden en ik hoop dat ik er een mooie plek voor ga vinden.

collages2

Wat vinden jullie van de lamp? En wat vinden jullie van DIY’s met een normaal product zoals deze knijpers?

 

6 Reacties op “DIY: Knijper plafondlamp

  1. Wat ontzettend mooi gedaan! Wat is die gaaf en groot. Tof hoor om zoiets zelfgemaakts in huis te hebben hangen. X

  2. Pingback: INSPIRATIE: Verlichting | iamexposing·

Geef een reactie

