DIY: Letterketting

DIY woensdag, vandaag de inspiratie om dit weekend mee aan de slag te gaan. Het leek me leuk om eens een ketting te maken en die met jullie te delen.

collagesroze

Wat heb je nodig?

 Katoendraad Action (zwart)
Big Bazar (roze)
€2,79
€1,79
Ringetjes en sluitingen Ebay €0,99 (10-50st)
IJzerdraad Action €0,42
Houtlijm Action €1,59

 

Als je bedacht hebt wel woord je wil maken op/van de ketting typ je dit op de computer uit. Ik heb dit in een enigszins makkelijk, met draad, te schrijven lettertype gedaan. Daarna kijk je naar de grootte van de letters en de breedte van het woord. Zo heb je een richtlijn hoe groot het woord straks moet worden.

Print je blad uit en leg er dan een stuk vershoudfolie overheen. Dit zorgt ervoor dat de ketting straks niet aan het papier vast plakt. Ga daarna de lijm mengen. We willen niet een volle houtlijm gebruiken. Omdat het zo dik is trekt het slecht in en behoud het een witte kleur. Meng het ongeveer 1:1 met water. Dit werkt ook prettiger. Op deze manier wordt het een textielverharder.

Haal de draad door de lijmmix voordat je de ketting gaat maken.

Meet bij jezelf hoeveel draad je ongeveer nodig hebt vanaf je nek naar je hals waar je het woord wil laten beginnen. Start daarna met de letters te vormen. De draad was dikker dan ik gedacht had. Daardoor waren letters moeilijk te vormen. Hierdoor is het woord vele maten groter geworden dan vooraf bedacht. Maak de letters zoals jij denkt dat ze goed zijn (mijn P lijkt meer een R;)). Als je de letters klaar hebt breng je de draad naar boven zodat je daar straks een slotje kan bevestigen.

Hierna heb ik hem nog eens ingesmeerd met de lijmmix voor extra stevigheid. Laat hem daarna ongeveer 24u drogen totdat de lijm helemaal droog en hard is. Als de ketting nog niet hard genoeg is kun je een tweede laag aanbrengen.
Ondanks het feit dat die van mij wel hartstikke hard is heb ik toch het gevoel dat hij bij vochtig weer of door bewegingen die je maakt slap kan worden en uit zijn vorm kan raken. Daarom heb ik het nogmaals geprobeerd op een andere manier:

 

collageszwart

Een andere optie is om er een ijzerdraad in te maken. Deze zwarte draad van de Action kon als het waren opengerold worden zodat je eigenlijk een platte stof had in plaats van een rond ‘touw’. Ik heb hier lijm tussen gedaan en de draad opgeplakt. Daarna kun je de stof er weer omheen doen en zie je er niks van.

Nu kun je op dezelfde manier de letters vormen als bij de andere ketting. Met behulp van het ijzerdraad blijft de vorm beter zitten. Toch was ik nog steeds niet helemaal tevreden en heb ik hem ook nog verstijfd met de houtlijm/watermix.
Hierdoor voelt hij nu ontzettend stevig aan en kan hij hopelijk lang mee zonder heel erg uit zijn vorm te schieten.

collages

Een Reactie op “DIY: Letterketting

Geef een reactie

