DIY: Krantenmandje

Ik ben weer eens aan de slag gegaan met ‘afval’. Voor deze DIY heb je echt alleen maar lijm nodig en voor de rest kranten en karton, en dat heeft iedereen toch nog wel ergens thuis liggen? Benieuwd wat en hoe ik het maakte? Lees dan snel verder!

collages

 

Wat heb je nodig?

 Lijm Flying Tiger  €1,00 
 Kranten    
 Karton    

Zoals gezegd bestaat deze DIY uit voornamelijk ‘gratis’ spullen. Krijg je geen krant thuis? Dan komt er vast wel een plaatselijk krantje door de brievenbus. Zo niet, dan kun je altijd de buurvrouw om een krant vragen of gewoon tijdschriften gebruiken. Voor de bodem is karton handig. Dit kun je met dik papier doen of karton van een doosje. Gewoon bij de supermarkt te krijgen! Of van die ene zalando doos als je weer wat besteld hebt;)
De lijm die ik gebruikt heb heb ik voor een euro bij de Flying Tiger gehaald maar misschien heeft de action nog wel veel goedkopere lijm.

Veel geld ben je dus niet kwijt en het resultaat vind ik hartstikke leuk! Ik hoop dat de collage duidelijk is met zoveel plaatjes. Door op de afbeelding te klikken kun je hem wat vergroten.

Begin met twee cirkels te tekenen met je passer of de omtrek van een bordje en knip er twee uit. Dit wordt de bodem. Daarna ga je kranten rollen voor de zijkant van het bakje. Het makkelijkste is om een sateprikker te pakken en daar de krant omheen te rollen. Doe op het laatste puntje wat lijm en plak hem vast. Als je een rolletje krant hebt dan kun je de sateprikker er weer uittrekken en maak je de volgende.  De hoeveelheid rolletjes hangt natuurlijk af van hoe hoog je je mandje wil maken.

Als je genoeg rolletjes hebt (later kun je natuurlijk altijd bij maken maar het is fijn een voorraadje te hebben) kun je beginnen. Leg de cirkel van karton ergens neer en verdeel wat van de krantenrolletjes er omheen. Dit worden de ‘pijlers’ waar je omheen gaat vlechten straks. Ik heb er 9 verdeeld. Belangrijk is dat je een oneven aantal gebruikt want dan kan je goed om en om de andere rolletjes er omheen vlechten. Plak deze 9 roletjes een beetje vast en plak hier bovenop je tweede cirkel.
Dit moet je nu even laten drogen. Je kan er wat zware spullen opleggen zodat het goed vast zit.

Dan komt het gedeelte waar het een beetje onhandig gaat worden. Pak een rolletje vouw het een stukje om een verticaal rolletje heen zodat hij vast zit. Daarna moet je deze om en om de ‘pijlers’ gaan vlechten. Is je rolletje op? Schuif er dan een nieuwe in en zo baan je een weg naar boven. Ik heb ze om en om vastgelijmd en vastgezet met knijpers want anders kreeg ik de vorm er niet goed in en werd hij niet strak.
Je kunt hiermee doorgaan tot je hem hoog genoeg vind. Daarna lijm je het laatste stukje vast op zo’n ‘pijler’. Als deze verticale rolletjes nou veel te hoog zijn kun je ze een stukje afknippen. Het rest stukje wat er nu nog boven uitsteekt kun je wat lijm op doen en omvouwen zodat het uiteinde achter een horizontaal rolletje verdwijnt. Zo is hij mooi afgewerkt.

collages2

En dan is het mandje klaar! Ik vind het leuk dat je nu nog ziet dat het kranten zijn maar je zou hem in elk gewenste kleur kunnen spuiten zodat hij misschien beter bij je past.

Ik hoop dat de uitleg duidelijk is en anders hoor ik het graag!

Wat vinden jullie van dit mandje? Ook zin om voor weinig geld aan de slag te gaan?

 

2 Reacties op “DIY: Krantenmandje

Geef een reactie

