DIY: Draadlamp

Dit keer een design namaak project. Jullie kennen hem vast wel, de Random Light van Moooi. Zo niet, maakt ook niet uit;) Helaas is dit design product niet voor iedereen weggelegd maar ik laat je zien hoe je makkelijk zelf een vergelijkbare lamp kunt maken.

collages

Wat heb je nodig?

Pendellamp HEMMA Ikea €2,50
Wol Action €0,59
Behanglijm Bison Action €1,95
Strandbal Action €1,00 à €2,00
Vershoudfolie    

Om te beginnen bepaal je hoe groot hij moet worden en hier koop je een bal bij. Ik heb bij de action een strandbal gehaald van ongeveer 40cm doorsnee. Hierna bepaal je welke kleur hij moet worden en hier koop je wol bij. Textielgaren of touw zijn natuurlijk ook mogelijk.
Blaas dan de bal helemaal op en wikkel hier vershoudfolie omheen. Hierdoor kan het touw niet meer aan de bal blijven plakken. Smeer dan de bal in met behanglijm en wikkel de wol er omheen. Deze lijnen moeten kris kras door elkaar gaan lopen. Let er wel op dat je bovenaan een opening houdt voor de lamp.

Ik heb bij deze bal 1 bol wol gebruikt. Als je de openingen tussen de wol kleiner wil kun je natuurlijk meer gebruiken. De hoeveelheid wol is natuurlijk ook afhankelijk van de grootte van de bal.
Als alle wol er op zit smeer je hem nog eens heel goed in met behanglijm en laat je hem helemaal drogen.

Als de lijm droog is laat je de bal leeglopen en haal je hem eruit. Bevestig de lamp er aan en klaar om op te hangen!
Zorg ervoor dat de wol goed hard is anders kan hij ineenzakken. Ik heb 3 dikke lagen lijm gebruikt.

10 Reacties op “DIY: Draadlamp

  1. Wij hebben gisteren alle materialen gehaald om deze lamp te gaan vragen, maar er is één ding waar we niet uitkomen en wat wij ons afvragen… Hoe heb je de lamp aan de bal bevestigd?

    • Ik snap dat je je dit afvraagt, dit is een beetje een ingewikkeld klusje maar ik heb een draad door de lamp gespannen als een soort raster en hier de lamp tussen geklemd. Geeft dit verduidelijking? 😉 anders kan ik je een foto sturen hoe ik dit gedaan heb

  2. Pingback: DIY: Ingewikkelde paaseieren | iamexposing·

  3. Hoi Iris,

    Gisteren ook aan de slag gegaan, alles lukte….behalve dat de lijm/ behangplaksel niet droogt. Enig idee wat ik fout gedaan kan hebben ?

    • Wat gek dat de lijm niet droogt, ik heb zelf de lamp nu al twee keer gemaakt met verschillend materiaal en telkens droogde hij wel op. Ik zou toch meer geduld hebben. Succes

  4. Pingback: DIY: Ingewikkelde paaseieren - IAMEXPOSING·

Plaats een reactie