DIY: Krukje van Beton

Ik was laatst weer aan het spelen met de cement en gietmortel die ik in huis heb en sinds mijn inspiratiepost over beton ben ik benieuwd naar de kurk met ‘betonnen’ zitting. Ik laat jullie vandaag mijn krukje zien.

collages1

Wat heb je nodig?

Mortel Bouwmarkt hadden wij al thuis 
(Bezem)stok  Bouwmarkt  €3,80 
Emmer  Bouwmarkt 20L  €4,80 

Om te beginnen haal je een stok bij bijvoorbeeld de bouwmarkt. Deze zaag je in drie of vier gelijke stukken. Ik heb een stok van 130cm gehaald en deze in drie stukken van 43cm gezaagd, het reststukje van een centimeter heb ik er afgezaagd. Ik de top van elke stok heb ik wat spijkers geslagen zodat ze extra vast kunnen klemmen in de mortel. Daarna ben ik de mix gaan maken. Dit is een beetje proberen hoeveel je nodig hebt maar heb een zitting gemaakt van ongeveer 4-5cm. Kies hiervoor een grote emmer en mix daar de mortel ook in. Een kwestie van lang roeren en de spierballen trainen;). Kijk hiervoor goed op de verpakking naar de verhouding mix en water.

Als de mix goed is steek je de drie stokken er in en meet je nog een beetje of ze even ver en even diep in de mortel zitten. Duw de mortel goed aan en strijk hem glad. Daarna is het wachten. Ik heb hem er langer dan 24uur in laten zitten omdat ik anders bang was dat mijn ongeduldige ik het zou gaan verpesten.

Nadat de kruk hard was heb ik hem nog een beetje bijgeschuurd met wat schuurpapier. Ook heb ik de uiteinden van de poten een kleurtje gegeven.

collages

Wat vinden jullie van dit krukje? Zouden jullie zelf ook zo’n krukje willen hebben?

8 Reacties op “DIY: Krukje van Beton

  1. Okee, dit is dus eng toevallig! Ik heb een maand geleden precies dezelfde gemaakt 🙂 Zo leuk én makkelijk om te doen. Het resultaat is ook zo fijn stoer vind je niet?

  2. Hee! Ik heb een vergelijkbaar krukje proberen te maken alleen toen ik hem uit de emmer haalde brokkelen het beton af en viel helenaal uit elkaar. Heb ik dan niet lang genoeg gewacht of teveel water gebruikt bijvoorbeeld? En de kruk bleef in eerste instantie ook vast zitten in de emmer, nog tips daarvoor?

    • Wat leuk dat je hem ook hebt proberen te maken! Het zou kunnen dat je hem te waterig gemaakt hebt maar ik denk vooral dat hij niet lang genoeg heeft kunnen uitharden. Een dikke plak zoals bij een krukje heeft echt een dag of 4 nodig. Dat hij vast blijft zitten had ik ook en dan moet je het plastic vd emmer wat bewegen en komt hij los. Je zou de emmer ook in kunnen smeren met vaseline of wat olie. Ik zou het gewoon nog eens proberen en geduldig zijn:) succes!

      • Nou het is goed hard geworden deze keer, maar nu komt mn kruk er niet meer uit! Nog tips daarvoor? Dankje!

      • Zet de kruk op de pootjes, Duw wat op de onderkant van de emmer, probeer hem een beetje te draaien of de buitenkant van de emmer wat uit elkaar te trekken. Zo kun je hem los krijgen n er wat lucht onder krijgen. Bij mij werkt dit altijd. Ik hoop dat het je helpt.

Plaats een reactie